Klaar met stage!

7 juni 2018 - Willemstad, Curaçao

Bon Bini lezers van mijn Blog,

Vorige week donderdag heb ik na drie en halve maand mijn laatste stagedag op het Marnix College gehad.
De laatste paar weken heb ik het grootste gedeelte van de tijd helemaal alleen voor de klas gestaan, er zat dus niet meer iemand achterin om alles in de gaten te houden. Ik kon meteen merken dat de leerlingen dat door hadden. Ze gingen meteen uittesten wat er allemaal kon. Doordat ik deze leerlingen al langer kende wist ik wat ik kon verwachten en kon ik er meteen op reageren. Bij de ene klas ging dit makkelijker dan bij de andere klas.

Tijdens mijn tussenevaluatie kreeg ik te horen dat ik meer moest differentiëren, dit ben ik dus ook gaan doen. In plaats van dat ik alle leerlingen klassikaal uitleg gaf, gaf ik nu in sommige gevallen alleen uitleg aan de leerlingen die er meer moeite mee hadden. De rest kon dan zelf al aan de slag gaan. Ook heb ik een leerling die alles erg makkelijk vond een boek gegeven van een niveau hoger zodat er voor hem ook een beetje uitdaging in zat.

Omdat mijn stage voorbij was, was het ook tijd voor mijn eindevaluatie. Over het algemeen was dit erg positief. Ik kreeg te horen dat het plannen van mijn lessen en mijn uitleg uitstekend is. Het puntje dat nog een beetje aandacht nodig heeft is het klassemanagement. Het lukte me nog niet altijd om helemaal orde te houden. Dit kwam ook door het cultuurverschil. Het gedrag van de leerlingen is hier anders dan dat we in Nederland gewend zijn.

Naast stage was het ook weer tijd voor een hoop leuke dingen.

Afgelopen week zijn we wezen zwemmen met dolfijnen, dit was echt heel gaaf om te doen. We zaten met zijn zessen met twee dolfijnen in het water en kregen ongeveer 40 minuten de tijd. We hebben verschillende trucjes met de dolfijnen gedaan en ook stukjes met ze gezwommen. Dolfijnen zijn hele lieve dieren die graag aandacht krijgen en daarom zelf steeds naar je terug komen. Dit was echt iets wat ik absoluut niet hadden willen missen.

20180530-3pm-super 2-sw-SdP 097

Ook zijn we afgelopen week naar de blauwe kamer geweest. Dit is een grot waar je in kan zwemmen. Om bij de blauwe kamer te komen moet je eerst een stuk varen met de kajak. Op het moment dat wij in de kajak zaten was er voor de rest niemand op het water, hierdoor was het helemaal stil en ik combinatie met het mooie uitzicht was dit heel fijn. Het naar binnen zwemmen van de blauwe kamer was een beetje vreemd omdat je het idee hebt dat je in een zwart gat zwemt, maar wanneer je eenmaal binnen bent is het mooi om te zien.

Het derde wat we deze week gedaan hebben is het bezoeken van de struisvogelfarm. Hier gingen we in een open busje en kregen we een tour langs de struisvogels. Het viel me vooral op dat de struisvogels een stuk agressiever kunnen zijn dan ik dacht. Op het eind hebben we ook de struisvogels gevoerd en hebben we nog een baby struisvogeltje gezien.

IMG_0443

En nu is het al bijna het eind van dit avontuur. We hebben nog een week vakantie en dan gaan we weer naar huis. Ergens vind ik het wel jammer dat het alweer voorbij is, maar ik ben ook wel weer blij als ik iedereen weer kan zien.

1. Toos Nab:
    8 juni 2018
    lieverd weer een erg leuk verslag. Geniet nog van de vakantie.
    Ik verlang erg naar de dag dat je weer terug bent.
    Liefs Oma xxx
  2. Kees Jan:
    8 juni 2018
    Gefeliciteerd met e goede afloop van je stage! Het klinkt alsof je goede begeleiding gehad hebt met zinvolle feedback en dat je mede daardoor veel geleerd hebt. Ik ben benieuwd wat je er in je LIO-stage aan gaat hebben.
    Je gaat nu al bijna naar huis: de tijd is echt snel gegaan! Geniet van de laatste dagen en nu alvast een goede reis!
    Kees-Jan