Twee weken vol avonturen

9 maart 2018 - Willemstad, Curaçao

Bon Bini lezers van mijn blog,

Leuk dat je ook weer mijn tweede blog leest!

Ik heb er nu twee volle weken stage op zitten. Ik Geef les aan 2e klassen vmbo op het Marnix College. Het is een Nederlandstalige school, maar het niveau Nederlands van de leerlingen valt mij eigenlijk best wel tegen. Ik merk dat de leerlingen het erg eng vinden om Nederlands te praten en daarom ook liever niet hardop iets aan mij vragen. Ook merk ik dat hun woordenschat gewoon een heel stuk kleiner is. Dit resulteert erin dat ik bepaalde woorden echt moet toelichten terwijl dat in Nederland niet nodig zou zijn.
Ik heb de afgelopen weken wel gemerkt dat ze hier een stuk strenger zijn dan in Nederland. De leerlingen worden hier sneller de les uit gestuurd wanneer ze niet doen wat er van hen gevraagd wordt. Ik heb er zelf ook al twee leerlingen uitgestuurd terwijl ik dat in Nederland in dezelfde situatie misschien nog niet gedaan had.
Ik vind de leerlingen in mijn klassen leuk maar wel pittig. Ze zijn mij nu nog heel erg aan het uittesten. Maar ik weet zeker dat het allemaal goed gaat komen.

Naast het lesgeven heb ik nog genoeg andere dingen meegemaakt. Zo zijn we twee weken geleden Douwe Bob wezen spotten. We hadden namelijk gehoord dat hij naar Bar 27 kwam, dus gingen we even langs. We dachten dat hij daar op zou optreden, maar het bleek dat hij alleen achter de bar stond. Uiteindelijk trad er een andere goed band op dus kunnen we alsnog zeggen dat we een gezellige avond gehad hebben. En we weten nu wel dat Douwe Bob goede mojito's kan maken.

Ook hebben we weer wat probleempjes met de auto gehad. Na een middagje strand met Joost en Kim wilde we de auto starten om naar huis te gaan, maar er gebeurde niks. De motor ging niet meer aan. De auto verhuurde vertelde ons dat hij er binnen 30 tot 45 minuten zou zijn. Maar ja dat gaat natuurlijk ook op zijn curaçao's dus heeft het ander half uur geduurd. Gelukkig stonden we geparkeerd bij de Albert Heijn en konden we overlevings food inslaan. Gelukkig kon de auto ter plaatste gemaakt worden en waren we 10 minuten nadat de auto verhuurder er was weer weg. Alles was weer opgelost, dachten we. De volgende dag merkte we namelijk dat de airco het niet meer deed en dat is toch wel heel vervelend in een zwarte auto met bijna 30 graden. Gelukkig is dat nu weer opgelost en kunnen we weer grote afstanden afleggen zonder te smelten.

Eens per maand is hier een Full Moon Party. Dat is eigenlijk een soort festival op het stand. Afgelopen vrijdag zijn we hier voor het eerst heen geweest. Er waren verschillende DJ's en er werd door iedereen veel gedanst. Wel merkte ik dat er bijna alleen maar Nederlanders waren en geen Antillianen terwijl we dat bij een andere feestjes wel zagen. Halverwege de nacht werd er ook nog vuurwerk afgestoken en dat maakte de avond wel compleet.

Zondag 4 maart waren we precies een maand op Curaçao. Dit vonden wij een goede gelegenheid om iets luxer uiteten te gaan. We zijn toen wezen eten bij BijBlauw. Dit was een restaurant aan het water. Het zag er allemaal heel mooi uit en was ook erg lekker. Zeker een aanrader voor als je deze kant op komt.

Afgelopen woensdag was het weer tijd voor een wat verder strand. We besloten om naar de Grote Knip te gaan. Hier waren we al eerder geweest en dat was toen goed bevallen. Toen we net 10 minuutjes onderweg waren stapte er ineens een politieagent de weg op en seinde dat we langs de weg moesten stoppen. Dit vonden we maar een  beetje vreemd omdat we naar ons idee niks verkeerd deden. Uiteindelijk bleek dat ze alleen even de autopapieren en het rijbewijs wilde zien. Er wordt hier namelijk nogal veel gefraudeerd met de wegenbelastingen. Toen we dit weer overleefd hadden konden we onze weg vervolgen. Halverwege de route hebben we een tussenstop gemaakt voor de lekkerste smoothies die ik ooit geproefd heb. We konden allemaal drie soorten fruit uitzoeken en daar werd dat een verse smoothie mee gemaakt. Na al deze oponthoudingen hadden we eindelijk de grote knip bereikt. We hadden een lekker plekjes gevonden om te liggen.
Overal op het eiland lopen hier zwerfhonden rond, ook op het strand. Ik had hier nog nooit echt last van gehad omdat ze meestal redelijk op afstand blijven. Afgelopen woensdag was dat alleen niet het geval. Toen ik over het strand liep was er een hond die ineens tegen mij op begon te springen en begon te bijten. Het duurde best wel lang totdat het iemand lukte om deze hond weg te jagen. Gelukkig heb ik er alleen een kras op mijn been aan overgehouden. Hiena hebben we nog een gezellige middag gehad.

IMG_3452    IMG_3434

Ik hoop je weer terug te zien bij mijn volgende blog, Ayo!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Helga kolen:
    10 maart 2018
    Hallo Lara,
    Fijn om weer een blog van je te lezen en te horen dat het goed met je gaat.
    Ook in Nederland krijg je te maken met leerlingen met een geringere woordenschat. Je krijgt hier wel extra oefening hoe je hier om moet gaan. Wat vind je ervan dat ze hier strenger zijn? Uittesten hoort er meestal bij, waar je ook gaat werken.
    Ik lees wel dat je ook geniet van de ontspanningsactiviteiten. Wel vervelend van die straathond. Heb je hier nog last van?
    Veel succes en plezier
    Groetjes aan de rest
  2. Truus Hermans:
    12 maart 2018
    Hallo Lara,
    Dit is het eerste blog dat ik van je lees. In de blogs van je reisgenoten had ik al gelezen dat de auto regelmatig problemen geeft. Jammer!
    Gelukkig is het incident met de hond goed afgelopen. Het lijkt me een angstige ervaring.
    Groetjes,
    Truus
  3. Kees Jan:
    12 maart 2018
    Hoi,
    Bedankt voor je blog. Je bent al helemaal geland daar, merk ik. Ik sluit me helemaal bij de opmerking van Helga aan over de taalkennis van onze lln hier in NL. Let daar volgend jaar tijdens de LIO maar eens op...
    Veel plezier en sterkte met de auto!
    Kees-Jan
  4. Hetty van Nieuwamerongen:
    13 maart 2018
    Hoi Lara,
    Leuk om ook van jou wat te lezen. Het klint inderdaad alsof je al goed geland bent. Wat ik ook aan Dian schreef: goed dat je af en toe wordt uitgeprobeerd. Dan ben je nog beter voorbereid op WPL3.
    Groet,
    Hetty